Afgelopen jaar nam het aantal in Arnhem met bijna 50% toe. De stad telt er nu bijna zeventig, waarvan er zes in Klarendal en omgeving staan. Waar kun je ‘stekkeren’ en hoe kom je aan zo’n laadpaal?

Een (gedeeltelijk) elektrische auto heeft een accu die regelmatig opgeladen moet worden. Dat gaat met krachtstroom, anders zou het wel heel lang duren. Dit kun je vanuit je huis halen, maar dan moet er wel een aparte groep in je meterkast gemaakt worden. Een andere mogelijkheid is een openbare laadpaal aanvragen bij de gemeente.

Laadpaal aanvragen

Per aanvraag wordt gekeken waar de paal het beste kan komen: kan hij gedeeld worden met andere aanvragers, staat hij niet in de weg, ontsiert hij de omgeving niet te veel… Elke elektrische auto mag opgeladen worden aan een openbare paal, er zijn dus geen exclusieve rechten voor de aanvrager. De gemeente Arnhem laat de palen plaatsen door Allegro. Het bedrijf zorgt er ook voor dat de computerapparatuur binnen in de paal werkt en verhelpt storingen.

Laadpleinen

Staat er inde toekomst voor elk huis een laadpaal? Nee hoor. De gemeente wil de palen zo strategisch mogelijk plaatsen om te voorkomen dat er teveel palen komen. Daarnaast onderzoekt de gemeente waar in de toekomst laadpleinen kunnen komen eventueel met inductieladen (plaat in de grond.)

Boete

Wat nu als een benzine auto op de laadplek staat? Of een elektrische auto op de laadplek staat? Of een elektrische auto niet wordt weggereden als ie “vol” is? Benzineauto’s krijgen een boete van 90 euro. Voor een elektrische voertuig dat te lang blijft staan, moet een bedrag per uur betaald gaan worden, zodra dit geregeld is met de landelijke partijen. In een betaald-parkeren-gebied is dat 3 euro per uur; in andere wijken is dat 1,25 euro per uur.